ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
Методи застосування ІКТ на уроках історії
Інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) із традиційними методами викладання історії останнім часом привернула до себе велику увагу вчених та учителів-практиків. Таке поєднання відкриває нові можливості для учасників навчально-виховного процесу: для учителя полегшує процес надання інформації, у свою чергу для учня – її засвоєння.
Технології мультимедіа забезпечують оптимальне поєднання зображення, звуку, анімації та відео, а їхнє комбінування із гіпертекстом забезпечує безперешкодну навігацію між різними типами даних. У традиційному навчанні роль учителя полягає в передаванні інформації учню. На сучасному уроці з використанням ІКТ педагог створює умови (мету, інформацію, ресурси, методику), які дозволяють учневі здобути знання.
Від учителів часто можна почути запитання «Чи сприяє застосування ІКТ покращенню засвоєння учням знань?». А правильніше було б запитувати про те, як краще використовувати можливості комп’ютера, щоб зробити процес засвоєння знань більш ефективним.
Слід пам’ятати, що комп’ютери в навчальному процесі варто використовувати тільки тоді, коли вони забезпечують отримання знань, які неможливо або проблематично здобути за допомогою традиційних методів.
Дуже важливо навчання будувати таким чином, щоб учень розумів, що завдання вирішує він, а не комп’ютерна програма, що тільки він відповідає за наслідки ухваленого рішення. Також слід враховувати, що учні втрачають інтерес до роботи, якщо наприкінці уроку знищують результати їхньої праці, тому вчителеві необхідно використовувати виконану ними роботу на уроках під час створення програмних продуктів або розробки методичних матеріалів.
Способи використання ІКТ
Методичні рекомендації
Під час викладання історії учитель може використовувати ІКТ по-різному. Це залежить від мети та змісту уроку, рівня оволодіння учнями тими чи іншими програмами, наявності сертифікованих програм та їхніх можливостей. Охарактеризуємо основні способи використання ІКТ на уроках історії.
Використання комп’ютера на уроці під час фронтальної і групової роботи
Зазвичай об’єднання учнів на уроці в групи використовується під час самостійних робіт, у тому числі тих, які мають творчий характер.
Групова форма проведення, занять має багато переваг над фронтальною та індивідуальною формами, зокрема це – психологічний аспект. Працюючи в групах, учні залучаються до колективної творчої діяльності, що сприяє осмисленому спілкуванню і взаємодії, розподілу праці між членами групи; здійснюється взаємонавчання і взаємоконтроль.
Під час організації роботи в комп’ютерному класі, де кількість ПК менша за кількість учнів, організація групової роботи є одним із найбільш ефективних підходів.
Використання електронних підручників
Враховуючи стан матеріального забезпечення кабінетів історії (демонстраційні матеріали часто застаріли як зовнішньо, так і морально, обмеженість обсягу демонстраційного матеріалу кабінету тощо), стають зрозумілими переваги мультимедійних засобів (зручність і швидкість демонстрації матеріалу, можливість його постійного поповнення, яскравість).
До цього типу педагогічних програмних засобів (ППЗ) зараховуємо «Міфи народів світу», серія ППЗ – атласів з історії України (5-11-ті класи) та всесвітньої історії , у яких використовується різні мультимедійні засоби – фотографії, портрети історичних діячів, карти, малюнки, відеофрагменти, музичний супровід тощо.
Такі педагогічні програмні засоби сприймаються учнями із цікавістю, якої важко досягнути, використовуючи традиційні методи викладання. У свою чергу вчитель, який володіє комп’ютерною технікою, в очах своїх вихованців має більший авторитет.
Використання окремих типів файлів (зображення, відео, аудіо, анімації)
На уроках історії можна використовувати фотографії, отримані з історичних веб-сайтів, матеріали краєзнавчого характеру, підготовлені як учителем, так і учнями. Залучення учнів до поповнення матеріальної бази кабінету історії стимулює інтерес до предмета, розвиває в них пошукові якості. Особливо великий інтерес в учнів викликає пошук і добір фотографій пам’яток історії та культури рідного краю.
Особливу увагу серед інформаційних технологій слід приділити мультимедіа, оскільки воно є сукупністю комп’ютерних технологій, у яких одночасно використовується кілька інформаційних середовищ – графіка, текст, аудіо, відео, фотографія, анімація, звукові ефекти та високоякісний звуковий супровід. Отже, застосовуючи технології мультимедіа, урізноманітнюються форми подання інформації, а значить і підвищується ефективність сприйняття учнями інформації (зорової і слухової).
Із цією метою також доцільно використовувати фрагменти із науково-популярних фільмів.
Створення власних уроків (інтеграція різних об’єктів в один формат – презентацію)
За допомогою програми MicrosoftOffice та гіперпосилань можна створити демонстраційний атлас. Створення таких атласів, на мою думку, під силу будь-якому вчителю, який має елементарні навики роботи з комп’ютером та деяке технічне забезпечення (фотоапарат, сканер, відеокамеру).
За допомогою програми MicrosoftPowerPoint можна розробляти мультимедійні уроки. Яскраве й цікаве оформлення навчальної інформації дозволяє підтримувати увагу учнів і викликає в них інтерес до нової теми.
Виходячи з реалій забезпечення середньостатистично комп’ютерною технікою, пропоную два варіанти використання комп’ютера на уроці:
- один персональний комп’ютер у кабінеті історії використовується в демонстраційному режимі або для індивідуальної роботи окремих учнів чи невеликих груп;
- урок проводиться в комп’ютерному класі.
Тому, плануючи заняття на навчальний рік, слід визначити, які з уроків краще провести в комп’ютерному класі, а які в кабінеті історії.
Проведення уроків у комп’ютерному класі вимагає не тільки досвіду індивідуальної роботи з персональним комп’ютером і ретельно продуманого плану роботи із ППЗ, а й готовності до зіткнення із зовсім непослідовними й непередбаченими проблемами. Серед них найчастіше трапляються такі:
- учні, такі слухняні на традиційному уроці, потрапивши в комп’ютерний клас, поводять себе по-іншому, тому необхідно ретельно підготувати сценарій групової роботи учнів (як правило, кількість учнів у класі є значно більшою, ніж кількість комп’ютерів);
- на відмінну від традиційних уроків, на яких ритм роботи учнів задається і контролюється учителем, у комп’ютерному класі робота учнів здійснюється за кожною машиною в індивідуальному темпі, тому загальна послідовність роботи (основні й додаткові завдання; ключові моменти уроку, що вимагають одночасного проходження всіма учнями тощо) повинна бути добре відома учням на початку уроку. Після того, як учні опиняються перед екранами комп’ютерів, спілкуватися з ними буде можливо тільки індивідуально.
Для проведення повного уроку в комп’ютерному класі необхідно розробити докладний план уроку, а також сформулювати запитання й завдання до комп’ютерних моделей, які будуть запропоновані учнем для вивчення.
Оптимальними (щонайменше, спочатку) є уроки закріплення вивченого матеріалу й уроки контролю знань, адже вони дозволяють максимально ефективно реалізувати навчальний потенціал комп’ютерного курсу, тому для максимальної ефективності уроку слід дотримуватись такого плану роботи:
а) заздалегідь ознайомити учнів зі структурою уроку й послідовністю виконання завдань;
б) заздалегідь роздрукувати й на початку уроку роздати учням питання й завдання (найчастіше це – готові бланки, у які повинні вноситися відповіді й результати роботи).
Під час розробки плану уроку слід враховувати, що тривалість роботи учнів за комп’ютерами не повинна перевищувати 30 хвилин, тому під час уроку учні біля комп’ютера працюють поперемінно (під час перевірки домашнього завдання, вивчення нової теми чи узагальнення вивченого матеріалу).
Застосування комп’ютерної техніки як засобу для пошуку історичної інформації
Названий напрям використання інформаційних технологій дає можливість самонавчання як учнів, так і вчителів. Із цією метою корисним є використання комп’ютера в мережі Інтернет. Відвідуючи освітні портали, сайти науково-популярних журналів, Міністерства освіти і науки України, можна знайти багато додаткової навчальної інформації, демонстраційних матеріалів, дізнатися про конкурси, у яких учні можуть взяти участь.
Наприклад, деякі корисні сайти:
Засіб перевірки та контролю знань, умінь і навичок учнів
Можливості інформаційних технологій є дуже зручними для оцінювання якості знань учнів. Із цією метою можна використовувати спеціальні програми для тестування, такі як, наприклад, контрольно-діагностична система Test-W.
У такому випадку учитель може створити будь-яку кількість завдань у встановлених полях програми, створити відповіді та позначити одну чи більше правильних, установити час для виконання тесту й отримати результат за 12-бальною системою після його виконання. Є лише обмеження в кількості відповідей (їх може бути не більше 5), а також у їхньому об’ємі, але в цій програмі як варіант відповіді можна використовувати зображення, звукові та відео файли.
Таким чином, комбінуючи методи інформаційно-комунікаційних технологій із класичними методами навчання, можна ефективно й водночас у доступній формі опрацювати на уроці складний та об’ємний матеріал, зробити його для учнів цікавим і незабутнім.
|